دخت پری‌وار، به آهنگسازی مهیار علیزاده و با صدای علیرضا قربانی منتشر می‌شود
مهیار علیزاده و علیرضا قربانی

علیزاده : تم این اثر، عاشقانه‌هایی تلخ است که بی‌گمان اصلی‌ترین تم ادبیات این مجموعه است. اشعار انتخاب‌شده یک نقطه‌ی مشترک دارند و آن هم نقطه‌ی اتصال درونی من، علیرضا قربانی و شعرای آثار است.

سایت رسمی مهیار علیزاده – مهیار علیزاده درباره‌ی جزییات آلبوم مشترکش با علیرضا قربانی توضیح داد: تم این اثر، عاشقانه‌هایی تلخ است که بی‌گمان اصلی‌ترین تم ادبیات این مجموعه است. اشعار انتخاب‌شده یک نقطه‌ی مشترک دارند و آن هم نقطه‌ی اتصال درونی من، علیرضا قربانی و شعرای آثار است.

او ادامه داد: آلبوم جدید روی یک لبه‌ی باریک قدم برمی‌دارد. همان لبه‌ی باریکی که مجموعه‌ی «حریق خزان» از آن رد شده است. ردپایش هم هنوز آنجاست، ولی اثر جدید ما جا پای آن نمی‌گذارد، بلکه با خطرپذیری بیشتر، گاهی به مخاطب نزدیک و گاهی از او دورتر می‌شود. این‌که مخاطب بتواند با او همراه شود به اعتمادش به صداها بستگی دارد. صداهایی که دستان شما را می‌گیرد و با خود به دنیاهای متفاوت رنگارنگ می‌برد. همان دنیاهایی که شعرا طرح زده‌اند و ما آن‌ها را رنگ‌آمیزی کرده‌ایم و آماده‌اند تا شما دقایقی، روح خود را در آن‌ها به پرواز درآورید.

وی اظهار کرد: علیرضا قربانی به‌عنوان خواننده‌ی این اثر، من به‌عنوان آهنگساز و تیم نوازندگان و صدابرداران، شما را به سفری کوتاه به این دنیای جدید دعوت می‌کنیم. عنوان این دنیای جدید نیز «دخت پری‌وار» است.

این مجموعه 11 قطعه شامل هشت اثر با کلام و سه قطعه‌ی سازی دارد. فرم بیشتر قطعات ارکسترال است و طبق معمول از آنسامبل‌های آزاد در آن‌ها استفاده شده است. اشعار هم ترکیبی از سروده‌های قدما مانند «سعدی»، «عراقی» و «عطار نیشابوری» و ابیاتی از شعرای معاصر مانند «هوشنگ ابتهاج»، «فریدون مشیری»، «قیصر امین‌پور» و «علیرضا کلیایی» است.

علیزاده یادآوری کرد: نگاه مینی‌مال شاخصه‌ی اصلی این مجموعه است. برخلاف آلبوم «حریق‌خزان»، کمتر از صداهای انسانی به شکل گروه کُر استفاده شده است. همین‌طور شنونده‌ی حرکات ارکستری بیشتری نسبت به قبل هستیم. بازی‌های ارکستری که به دقت روی آن‌ها کار شده و اعتمادی که به صدای خواننده در این مجموعه صورت گرفته است. هارمونی کار طبیعتا هارمونی کلاسیک نیست و بنابراین شنوندگان بین این قطعات نباید به دنبال شنیدن دائمی درجات تُنال باشند، بلکه تا جای ممکن باید نگاه مُدال و ملودی‌محور و هارمونی‌های افقی را دنبال کنند. این فضای مُدال در بعضی قطعات با توجه به شعر و فضا، گاهی کم‌رنگ‌تر و نزدیک به موسیقی تُنال و در بعضی قطعات به موسیقی آزاد گرایش دارد.

این آهنگساز روند ضبط «دخت پر‌ی‌وار» را تشریح و درباره‌ی ضبط وکال آن، توضیح داد: ضبط این آلبوم از سال 92 آغاز شده که به دلایل ضبط همزمان با آلبوم مشترک با «همایون شجریان» و همچنین تولید و انتشار آلبوم «در شعله با تو رقصان» در مقطعی متوقف و دوباره در سال 94 آغاز شد و اکنون آماده‌ی انتشار است. مراحل ضبط این آلبوم به طور کامل در داخل کشور و قسمت اعظم آن در استودیو «کنگان پارسه» (کرگدن سابق) توسط رضا فرهادی و پیمان حاتمی و قسمتی از آن در استودیو «بل» زیر نظر امید نیک‌بین انجام شده است. میکس و مسترینگ آلبوم به‌صورت کامل برعهده «رضا فرهادی» بوده است. نوازندگان نیز همگی از معتبرترین چهر‌ه‌های داخلی در رشته‌های خود هستند. همچنین ضبط‌های وکال با دقت و وسواس انجام شده و من و علیرضا قربانی مانند آلبوم «حریق خزان» انرژی زیادی را برای ضبط هرچه بهتر این مجموعه صرف کرده‌ایم.

او درباره‌ی زمان انتشار این مجموعه هم گفت: آلبوم «دخت پری‌وار» به‌زودی و قطعا در سال 94 در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت. برخلاف گزارش گذشته که در آن، زمان انتشار آلبوم مشترک علیرضا قربانی و همایون شجریان اسفند 94 و زمان انتشار آلبوم «دخت پری‌وار» بهار 95 اعلام شده بود، به‌دلیل برخی تغییرات در برنامه‌ها، امسال از آلبوم «دخت پری‌وار» رونمایی خواهیم کرد و آرزو می‌کنیم که این مجموعه مورد توجه علاقه‌مندان قرار گیرد.

منبع : فارس

The short URL of the present article is: http://mahyaralizadeh.com/w2Obz